• بازگشت به صفحه اصلی
  • vrijdag 19 december 2008

    عرس مولانا جلال الدين بلخی رومی

    عرس مولانا جلال الدین رومی به پايان رسيد
    یاد مولانا جلال الدین رومی، اندیشمند بزرگ جهان اسلام و تصوف، در 735 مین سالگرد رحلتش گرامی داشته شد. در برنامه های این گرامیداشت که از اول ماه دسامبر در شهر قونیه در کشور ترکيه اغاز يافته بود، شب هفدهم دسامبر با برگزاری مراسم بسیار ویژه شب عرس به پایان رسید. مولانا، به عنوان شخصیتی که سمبول عشق، صلح، برادری و خوشبینی می باشد 1207 سال پیش در شهر بلخ که امروزه در جغرافیای سیاسی افغانستان موقعیت دارد متولد شد. مولانا در سال 1232 در شهر قونیه رحل اقامت گزیده و در 17 دسامبر 1273 در همین شهر دار فانی را وداع گفت.

    مهمترین اثر مولانا مثنوی معنوی مولانا است که به عنوان بزرگترین اثر در عرصۀ تصوف اسلامی است. این اثر که از 6 دفتر و 25 هزار و هفتصد بیت تشکیل گردیده است، شامل تعلمیات اهل تصوف بوده و حکایتهایی از زنده گی که یکی از دیگری جذاب تر میباشند، همه اصول تصوف را بیان میدارد.
    مولانای روم که شاعر سروده های نغزی چون : ( بشنو از نی چون حکايت ميکند ... از جدائيها شکايت ميکند ) و ( باز آ، باز آ، هرآنچه هستی باز آ ... گر کافر و گبر و بت پرستی باز آ ، این درگۀ ما درگۀ نومیدی نیست ... صد بار اگر توبه شکستی باز آ ) ، می باشد، مخالف هر گونه اعمال محدودیت در بیان اندیشه است. در واقع مولانا جلال الدین رومی بلخی جستجوی معانی راستین مفاهیم اخلاقی چون ادب، وفا، صبر و آموزش را هدف خود قرار داده و جهت آموختن این مفاهیم برای انسانها تلاش میکرد.

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •  
  • بازگشت به صفحه اصلی